Assalamualaikum w.b.t.
Ahlan Wa Sahlan...


srikandi

srikandi

Driku Yang Khilaf...

Ya Allah, aku ingin PERGI JAUH dari dunia ini..jauh dari kesesatan dan keraguan yang terlahir dalam hati, jauh dari PERMAINAN DUNIA ini..yang kadangkala membuatkan diri ini merasa SAKIT dan LETIH, terasa jatuh semula..rebah tidak berdaya, di bibir mengatakan sayang dan CINTA tapi adakah di hati dan perbuatan melahirkan rasa yang SAMA?

Benar MUJAHADAH itu memang payah dan apa yang Allah SUKA amat sukar untuk lakukan..MENGAPA? mungkin diri ini terlalu banyak NODA dan DOSA yang menghuni dan kerana itulah KEKUATAN jarang mendiami hati..ya Allah, jangan pergi jauh dari diriku ini...Amin ya Allah..

Friday, June 28, 2013


5 PERKARA PENCEMAR HATI INSAN

5 Perkara yang bisa mencemarkan, menghitamkan hati insan :
1. Mata : Bila melihat perkara2 yang dilarang, mungkar dan melihat perkara2 yang menaikkan nafsu syahwat akan menghitamkan dan menggelapkan hati. Bila melihat ciptaan Allah s.w.t tidak menyebut ucapan2 pujian kepadaNya spt Subhanallah, MasyaAllah, Allahuakbar. Kita lupa bahawa ketakjuban dan keindahan yang dilihat itu tidak semuanya ciptaan dan kekuasaanNya.

2. Telinga : Sentiasa mendengar perkara2 yang tidak elok, dengar umpatan. Mendengar hiburan yang melalaikan dan melekakan dari mengingatiNya. Sepatutnya dengan telinga yang dimiliki perlu mendengar perkara2 yang baik, majlis2 ilmu, zikir2, alunan ayat sucinya, hadis Rasulullah dan lagu2 yang mendekatkan diri kepada Penciptanya. 

3. Mulut : Gunakan dengan sebaiknya bukan dengan mengumpat dan menjaja cerita yang tidak benar. Gunakan mulut dengan sebaiknya, menyebut kata2 yang baik dan kalimah2 puji2an padaNya dan RasulNya. Umpatan tidak akan berlaku jika tidak ada yang join sekali. Bila majlis umpatan nak bermula, segeralah menghindarkannya. 

4. Perut : Perut yang tidak kisah tentang halal dan haram akan memberi kesan pada hati. Walaupun makan makanan yang halal tapi dari sumber yang tidak halal, maka akan memberi kesan pada si pelaku. Cthnya : Makan harta anak yatim, makan dari hasil curi. Orang yang sentiasa menjaga batasan halal haram, tidak akan terjebak dalam perkara yang syubhah. Siapa y terjebak ke dalam perkara syubhat, maka nerakalah lebih dekat denganNya. 

5. Faraj (kemaluan) : Faraj tidak dijaga dengan baik. Tidak disalurkan dengan jalan yang halal. Nafsu tidak disalurkan dengan jalan yang diredhai oleh Allah s.w.t. Sanggup memuaskannya dengan jalan yang salah, daripada jalan yang dituntut dlm Islam iaitu Perkahwinan. Begitu juga kpd orang lelaki. 

Bila mana kelima2 ini di jaga dengan baik, maka hati ia akan menjadi baik. 
Bila mata dipelihara dgn baik, maka hati akan menjadi bersih dan baik.
Bila telinga dipelihara dengan baik, maka hati akan menjadi bersih dan baik.
Bila mulut dipelihara dgn baik, maka hati juga akan menjadi baik dan bersih.
Bila perut dijaga dgn baik, maka hati akan menjadi baik dan bersih.
Bila faraj/kemaluan dipelihara dengan baik, maka hati akan menjadi baik.

Berdasarkan Firman Allah s.w.t :
وأوفوا بعهدي أوف بعهدكم 
Maksudnya : Dan sempurnakanlah perjanjian (kamu) denganKu, supaya Aku sempurnakan perjanjianKu dengan kamu. [1] 
( البقرة : 40 ) 

وقال أيضا : فاذكروني أذكركم 
Maksudnya : Oleh itu, ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu). [2]
( البقرة :152 ) . 

Berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w pula : 
.. احفظ الله يحفظك ، احفظ الله تجده تجاهك ..
Peliharalah agama Allah, maka Allah akan memeliharamu. [3]
[Riwayat Tirmizi]

No comments:

Post a Comment