Assalamualaikum w.b.t.
Ahlan Wa Sahlan...


srikandi

srikandi

Driku Yang Khilaf...

Ya Allah, aku ingin PERGI JAUH dari dunia ini..jauh dari kesesatan dan keraguan yang terlahir dalam hati, jauh dari PERMAINAN DUNIA ini..yang kadangkala membuatkan diri ini merasa SAKIT dan LETIH, terasa jatuh semula..rebah tidak berdaya, di bibir mengatakan sayang dan CINTA tapi adakah di hati dan perbuatan melahirkan rasa yang SAMA?

Benar MUJAHADAH itu memang payah dan apa yang Allah SUKA amat sukar untuk lakukan..MENGAPA? mungkin diri ini terlalu banyak NODA dan DOSA yang menghuni dan kerana itulah KEKUATAN jarang mendiami hati..ya Allah, jangan pergi jauh dari diriku ini...Amin ya Allah..

Saturday, December 20, 2014

KELAS MENGAJI AL-QUR'AN & IQRA'



KELAS PENGAJIAN AL-QUR'AN DAN IQRA' (KG. MELAYU SUBANG)
untuk keterangan lanjut berkaitan lokasi kelas mengaji dan segala apa jua pertanyaan, sila hubungi: 013-2938430 (Nor Hana)
kelas pengajian akan bermula pada awal bulan Januari 2014. 
(4 Januari 2014)
JazakALLAHu Khoiran Kathiran.
:Anak Soleh/Solehah:
:Permata Hati:
Harapan Ummah
:







Friday, December 19, 2014

H.A.T.I


"Tak semua peduli. Yang peduli belum tentu mengerti. Pandai pandailah nak jaga hati sendiri."

NHAD~

Thursday, December 18, 2014


Semuanya ALLAH tahu... ALLAH tahu bila, siapa dan dimana... kata2 Prof. sgt2 memberi kesan. menjentik hati utk berasa bersyukur kpd ALLAH. hanya krn ALLAH hamba-NYA menjadi kuat.

Monday, December 1, 2014

~RISALAH HATI~



Inilah lelaki yang paling layak untuk ku korbankan kegadisanku setelah dia sah bergelar suami. bukan menjual murah-murah kepada sembarangan lelaki.

Biar lelakiku berbangga menjadi wira penakluk pertama. Pengorbanan ini akan diiktiraf Allah sebagai kemuliaan bukan kehinaan. Inilah lelaki yang boleh kujadikan bursa saham untuk meneruskan kehidupan berpahala. Menunaikan haknya. Melaksanakan tanggungjawabku.

Akan ku sediakan sekuat tenaga berkhidmat untuknya dengan setulus-tulus cinta. Sebagai timbal balas buatnya yang sudi memberikanku mahar, nafkah dan pergaulan yang baik. Inilah cinta menang-menang yang kuimpikan. WIN-WIN LOVE!

dengan hanya PERNIKAHAN....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Alhamdulillah...
akhirnya dpt jgk ana habiskan pembacaan kitab Risalah Hati oleh Ustazah Fatimah Syarha. kitab ini byk menyentuh jg ttg isu2 khilaf wanita serta isu-isu perkembangan semasa. lebih2 lg ttg hal2 pertunangan dan pernikahan. diselangi dengan hadith yg sahih dan pendapat ulama' Yusuf Al-Qaradhawi yg byk membincangkan ttg fiqih wanita... na'am... mmg beliau ulama kegemaran ana. subhanALLAH.. kitab ini buat ana rasa semakin yakin utk menghadapi hari perkahwinan itu nt... (wlupun dalam hati rasa mcm byk lg perlu belajar)

Bersediakah ana utk melayari alam rumahtangga itu nt? Allahu... ana takut sebenarnya. wlupun terasa diri neh nk kahwin... hehe...

 yelah... semua org muda ada perasaan nk kahwin kan... termasuklah ana... salah satunya niat utk berkahwin adalah hanya utk menjaga kehormatan diri dan sama2 mengejar syurga Allah. zaman skrg neh bkn mcm zaman dulu. fitnah smkn byk. ana takut ana x mampu. hanya dgn bantuan Allah shj utk ana dptkan perlindungan. 

dan smpi skrg neh... secebis kain kecil ini masih lg tertutup di wajah ana. ALLAH masih lg memberi kekuatan kpd ana utk ana mempertahankan pemakaian sunnah isteri-isteri Rasulullah s.a.w. hanya ALLAH shj yg tahu apa yg ana rasa bila ana memakai secebis kain kecil ini di wajah ana... terasa terlindung dan selesa sbbnya tiada lg ajnabi2 yg dtg mengganggu ana.  pd masa yg sama, secebis kain kecil ini byk membantu ana utk menjaga pandangan ana terhadap prkr2 yg tdk sepatutnya ana lihat. 

ada org kata... purdah hanya dipakai utk wanita yg tersgt2 cantik krn utk melindungi wajahnya drpd ajnabi2 yg bermata liar. tp, Islam menggalakkan... purdah dipakai utk wanita2 yg ingin dirinya dilindungi dan tdk mahu memandang dan dipandang. 

ana nk kata ana cantik.. ana hanya wanita biasa. mgkn wanita yg lain lbh cantik drpd ana. tp, cantik itu adalah subjektif. ALLAH jdkan semua manusia sgt2 cantik dan sempurna. 

walaubagaimanapun, ana sgt2 bersyukur krn ALLAH menciptakan ana sebaik2 kejadian manusia. jd, kita perlu bersyukur dgn nikmat yg ALLAH kurniakan kpd kita. :)

dan bg ana.. biarlah wajah ana hanya utk zauj ana. dia yg dpt menerima sgl baik dan buruk ana. insha ALLAH... skrg neh dia dah ada di hdpn mata ana. cuma, ALLAH msh belum memakbulkan sgl doa ana lg. jika dia yg tercipta utk ana... pasti ALLAH permudahkan sgl urusan utk kami menghampiri ke arah pernikahan itu nt.   

skrg ni, ana cuba utk bersangka baik dgn sgl perkara. mmglah, kdg2 peristiwa yg lalu buat ana menjadi takut dan gentar utk hadapi hari2 yg akan dtg. ada 1 tahap ana terasa ana x mampu utk berjalan jauh. tp, ana perlu kuat krn ana yakin ALLAH snts berada di sisi hamba-Nya selagi mana hamba-NYA ingat dan taat dgn sgl perintah-Nya...

dan paling ana x sangka.. dia yg byk menguatkan smgt utk ana cuba berjalan jauh. dia yg stp masa berdiri di sebelah ana wlupun dia tahu ana cepat sgt putus asa. di waktu ana kecewa, dia yg byk tarbiyyah ana dan memotivasikan diri ana utk ana tdk lemah. na'am... mmg ana rasa ana nk berhenti separuh jalan shj sbb ana x mampu lg utk berjalan jauh... Dan ALLAH hantarkan 'dia' utk ana dpt berdiri sebelah dia seterusnya, meneruskan perjalanan yg ana rasa msh jauh lg...

dan skrg ni, ana perlu ada keyakinan... stp ujian yg ALLAH beri itulah tandanya ALLAH sygkan hamba-Nya... knp ALLAH hantar 'dia' utk ana? jwpn masih belum terungkai... insha ALLAH, 1 hari nt pasti akan terjwb dgn kehendak ILLAHI...

-sebak- 







Thursday, November 27, 2014

slot ceramah kursus guru yg ketiga... ana x bleh nk fokus bila ana ternmpk 1 gmbr di fb. ianya mengganggu fkrn ana skrg neh... ya ALLAH... moga ENGKAU kuatkanlah hatiku ini... moga ana dpt bersabar. hana... ingatlah, ALLAH snts bersamamu. ALLAH syg kamu...

kawal emosi dgn senyuman... wlupun fikiran menerawang entah ke mana... la tahzan. ;)



Wednesday, November 26, 2014

ya Rabb...

Ya Allah,
Aku tidak meminta seseorang yang sempurna dari sisimu,
Kerana Engkau pun pasti Maha Mengetahui sesungguhnya keadaanku.
Aku meminta padaMu seseorang yang tak sempurna Ya Rabb,
Supaya dia merasa sempurna bila diriku hadir dalam kehidupannya kerana Mu...


cubalah utk tersenyum wahai ukhti...

Terkadang rasa kecewa yang mendalam disebabkan oleh harapan diri yang terlalu tinggi terhadap sesuatu.

-la tahzan-

Wednesday, November 5, 2014

mistake

ya ALLAHu ya Rabbi... ana betul2 risau sgt bila ana perasan jam tgn casio tuh x de dlm pegangan ana. 1 bilik ana cr... tp, tetap x jmpe jgk. ana hampir2 nk putus asa. air mata trus jer mengalir sbb ana spt x jg jam tgn tuh dgn sebaiknya. jam tgn tuh sgt2 berharga bwat ana. ana akan rasa serba salah klu jam tgn tuh hilang. ya ALLAH... tersgt2 risau td bila perasan jam tgm tuh x de dlm kotak khas yg ana bwat sndr. ana trus rasa gelisah. geledah ke setiap beg tgn ana klu2 terjumpa jam tgn tuh.

knp la ana rasa sedih sgt neh... dan ana buntu. air mata trus mengalir. jam tgn tuh spt nyawa ana. ana x pegang amanah utk jg jam tgn tuh dgn betul. dan paling ana x sangka.. ana hilangkn plak tuh... sambil menangis... ana terduduk diam. dan ana terfikir kak long. mgkn jam tgn tuh ade dkt rumah kak long. ana trus meseg dia tnye ttg jam tgn tuh.

x lama tuh die bls... 'ada'...
alhamdulillah sgt. ana dah x runsing lg psl jam tgn neh.. ALLAHu, knp la ana rasa semenjak dua menjak neh ana terlalu cuai. ya.. mgkn ana byk fikir dan byk sgt kerja...

klu tau.. x perlu ana call die nk bgtau jam tgn tuh hilang. tp, dah tercall.. nk wat cmane. nsb x dpt contact die.. klu x.. x psl2 die dgr ana menangis lg. sbb.. ana serba salah sgt. jam tgn tuh milik dia. bkn milik ana. ana hanya sbg peminjam. bygkan klu ana hilangkn kan jam tgn tuh... msti rasa bersalah sgt kt dia...

minta maaf tau... sbb kali neh bwat clap. x jaga brg tuh dgn baik. dan ALLAH bg petunjuk, pertemukan semula jam tgn tuh dgn ana...

syukur ya Rabb...

Sunday, October 26, 2014

tempat impian~

dah lama jgk ana x update blog ttg cerita2 ana kan.. o.k! utk mlm neh, ana x nk cerita yg sedih2, yg touching2... nk release tension jer.. hmm.. skrg neh tgh berserabut dgn kerja. tp, ana x nk fikir sgt sbb klu ana asyik fikir.. ana pun jd x btul plak. ;)

kita cerita topik lain plak ye...
semua org ada tmpt impian x utk bercuti? tp, dlm malaysia jer tau... hehe...
tiba2, ana bleh plak terfikir, ana nk sgt pergi tmpt neh klu diizinkan ALLAH... mmg dulu kundasang mnjd tmpt impian ana. tp, dsbbkn kundasang neh berada kt sabah dan ana rasa risau plak nk naik flight lg disbbkan fobia psl mh370 kowt. huhu...

akhir thn lps, ana dpt pergi mengerjakan umrah... subhanALLAH.. mmg ana x sangka yg ana dpt pergi. dan sblm pergi umrah jgklah ana ada mengenali seorg lelaki. ya... hamba ALLAH. ana pun x sangka jgk yg smpi skrg neh ana msh lg berkwn dgn dia. insha ALLAH, skrnya ada jodoh x kemana... nama dia mmg ana mention di hdpn kaabah, jabal rahmah, raudah...stp kali ana berpeluang dpt pergi ke tmpt mustajab berdoa, pasti ana mntion nama dia. ana x tau... knp ana rasa dia spt dkt jer dgn ana wlupun kami berpisah di antr benua waktu tuh. eh, knp cerita psl lelaki tuh plak.. kan kita nk cerita psl hal lain.. (=_=')


klulah diizinkan ALLAH, tmpt yg ana nk sgt2 pergi.. ahaaa... tmpt tuh mmg kita berpeluang pakai pakaian kimono org jepun tau! rasa excited plak.. hehe...

~~~~

BUKIT TINGGI, PAHANG.

ya... tmpt tuh yg menjadi angan2 ana skrg neh. x lah jauh rasanya berbanding di sabah kan.. mmg drpd dulu, hati nk pergi ke sana... lg2 bila kita lihat suasana dan struktur bangunannya... subhanALLAH... spt berada di luar negara plak...

meh sini ana tunjuk gmbr2 pemandangan bukit tinggi... ^_^










                                                                 sgt2 mengujakan... ;)




                  dan pemandangan kt atas neh yg paling ana suka.. masha ALLAH, cantik kan...


dan yg kt bwh neh... japanese garden... hmmm... continue lah ye... mata ana pown da ngantuk sgt2 neh... nt ana cerita psl japenese garden n tunjuk sekali gmbr2 kt ctu... :)

lailah sa'iidah...

Wednesday, October 22, 2014

oh ibu...


Sebening tetesan embun pagi...
Secerah sinarnya mentari...
Bilaku tatap wajahmu oh ibu...
Ada kehangatan didalam hatiku...


Air wudhu' selalu membasahimu...
Ayat suci selalu dikumandangkan...
Suaramu penuh keluh dan kesah...
Berdoa untuk putra putrinya...


Oh ibuku...
Engkaulah wanita...
Yang ku cinta selama hidupku...
Maafkan anakmu bila ada salah...
Pengorbananmu tanpa balas jasa...

Ya Allah ampuni dosanya...
Sayangilah dia seperti menyayangiku...
Berilah dia kebahagiaan...
Di dunia juga diakhirat...

mama... adek rindu mama... :'(
moga mama damai di sana...


Tuesday, October 7, 2014

mlm td... ana dpt 1 message drpd seorg akak senior ana yg ana prnh tumpangkan dia pergi kerja sewaktu dulu. ana dan dia prnh hadapi masalah. ana mmg x mampu nk tumpangkan dia lg bkn sbb ana sombong or x suka. tp, sbb dia slalu keluar lmbt stp kali ana jemput dia. dan ada 1 thp neh mmg ana x thn. ana terus trang dkt dia. klu dia lewat automatik ana pun akan terkena tempiasnya dtg kerja lmbt jgk kn. ana prnh tegur dia dan bgtau ana x mampu dah nk tumpangkan dia lg sbb dia selalu jer lmbt keluar dr rumah. mnta maaf kak... ana mmg jns suka yg berterus terang. mgkn ana akan balas message dia. tp, bkn pd waktu skrg neh. sbb skrg neh ana rasa berserabut sgt. ana x tau la knp smkn hari ana rasa smkn down...

Monday, October 6, 2014

wahai hati... aku ingin kau bertahan. kuatlah.

ptg neh bwat air mata menitis lg. ya ALLAH... ana spt x kuat jer bila kak long nsht ana. kata2 kak long neh la bwat ana rasa bertmbh lg sedih. tp, ana cuba bwat2 biasa. hrp, kak long x perasan dgn emosi ana skrg neh.

"sdkt sbyk msti adek rasa kecewa sbb apa yg dirncg x jd. sume dah plan, postpone thn dpn. msti rasa frust la sbb kita menghrpkan benda tuh sbnrnya."

ana diam. pndg wajah kak long skjp dan tersenyum. dlm hati ana berkata... ya. mmg rasa kecewa...

"x pelah kak. nk bwat cmane. mgkn ada hikmah. frust tuh mmg la ada sbb x jd kan." hanya itu shj jwpn ana. kali ini ana byk mendgr kata2 kak long berbanding bersuara. ana x tau knp kali neh ana rasa x bleh nk kuatkan hati. rasa time td nk jer pergi tmpt lain n x nk dgr kata2 kak long lg. tp, ana tahu... ana perlu hormati dia.

ana tahu dgn menangis jer, mslh x akan selesai. tp, inilah ana. ana akan menangis skrnya ada sesuatu perkara yg melibatkan perasaan ana. ana x kuat. hanya dgn ALLAH, ana akan cuba jd kuat.

mmg ana berasa kecewa jgk sblm neh... tp, ana cuba berfikiran positif. bila ana dpt tahu yg bulan 11 neh x jd dgn ape yg dirncgkan... ana trus jd lemah. semalaman mata ana bengkak sbb kuat sgt menangis. smpikan ana prnh ditegur dgn anak buah ana tntg mata ana.

kata kak long...

"tgk2, kne postpone thn dpn. klu adek jns sabar. kne byk2kan bersabar la smpi thn dpn. tulah, jalan dah nmpk. tp, klu x usaha x jd jgk hasilnya."

ya ALLAH... sebetulnya ana mmg stress dgn semua neh. ana x tahu smpi bila ana boleh trus berthn utk hadapi semua neh. berkaitan kerjaya ana jg ada yg pertikaikan. tntg jodoh ana jg ada bwat ana bersangka yg bkn2 serta jd x yakin. apatah lg, bila ana berpurdah. spt kain purdah tuh yg mnjd punca ana x dpt rezeki utk meneruskan khdpn.

ALLAHu Rabbi... pelbagai ujian dan dugaan yg hebat utk ana skrg neh. yg ana mampu kata skrg neh, ana hanya mampu keluarkan air mata shj...

dan 1 lg... ana x pasti... adakah belah pihak calon ana tuh berkenan dgn ana ataupun tdk. ana tahu... keluarga dia bkn drpd golongan yg alim dan warak serta byk mendalami agama Islam. begitu jg ana... ana pun bkn drpd background keluarga yg alim dan keluarga yg memakai tudung labuh. mmg ianya cabaran utk ana. ana redha dgn ujian neh. moga ada jalan penyelesaiannya nt...

utk hari neh, ana ada berselisih faham dgn lelaki tuh. ana x tahu la knp ana semakin cepat jer terasa. padahal prkr kecik jer pun. dsbbkan dia lmbt reply pun ana perlu terasa ke? ana x kesah klu die lmbt reply. lg2 bila dia bz atau x de masa nk reply. tp, bila stp kali ana perlukan dia, dia pasti x de dgn ana. lg2, ana tgk 'last seen' dia bc message ana yg dia dah bc tp x reply pun. mmg lama sgt ana tggu dia utk dia bls. padahal mmg ada prkr yg ana nk bgtau dia dan perlu tnye pndpt dia... bila dah jd mcm neh, ana trus x de smgt dah nk tnye. biarlah ana belajar berdikari skrg neh.. x perlu harapkan org lain lg utk membantu. ana siap tnye dia... "bz x?" mlm br die reply dan die taip, "x delah bz sgt.' okey.. x delah bz sgt tuh seolah2 spt dia x bz dan knp dia perlu reply whatssapp ana wktu mlm klu die x bz sgt? ana tertunggu2 die reply. ana rasa spt ana neh sebiji batu yg dibwat main2 jer dan menunggu masa utk dibaling2... ana pun ada perasaan jgk... apa2pun.. ana x nk salahkan dia. x pelah. selagi ana bertahan, ana cuba bertahan utk x bersangka yg bkn2...

hati ini spt kaca. skrnya pecah, tiada ganti lg dan dia akan terus pecah berderai. ana takut bila fikir sejarah2 yg lps. maknanya hati ana neh tggu masa jer utk dipecahkan kowt.

ana buntu. ana x dpt nk berfikir dgn sebetulnya... ada shj halangan ttg jodoh. ana x tau knp... mgkn ALLAH nk ajar ana utk bersabar lg...



Saturday, October 4, 2014

D.I.A.M

Diam aku tak bererti hilang
Diam aku bukan kerana benci
Tapi diam aku memendam rasa
Memendam rasa rindu dan cinta

Maafkan bila diamku mengundang ragu
Jauh di dalam hati ku
Menyimpan sejuta rindu buatmu

Namun aku pilih untuk mendiam
Menjauh darimu
Bukan kerana aku membenci
Tapi kerana ingin menjaga hati

Risau akan cintaku yang mungkin tak berbalas
Risau andai rinduku tak dihargai :')

Maka aku memilih untuk diam
Dalam diam mendoakan kesihatan untukmu
Mendoakan kebahagiaan untukmu
Mendoakan segala yang terbaik untukmu
Dan mendoakan... 

Agar aku dapat menjadi yang halal untuk dicintai olehmu.

Semoga Allah mengabulkan 


#monologhatinurani#

Sunday, September 14, 2014

moga dia yg terbaik utk dpt menjaga ana nt. insha ALLAH.

Seandainya dia tercatat utkku dan dia adalah jodohku... ENGKAU satukanlah hati kami berdua dgn redha-MU. Moga ALLAH permudahkan sgl urusan. Moga tahun 2015 adalah kebahagiaan buat kami berdua bersama keluarga kedua2 belah pihak. Amiinn... ALLAHumma amiinn... pertama dan terakhir... tetapkan pendirianmu... lupakan sejarah2 yg dulu... ya.. sejarah2 dahulu mengajar kamu utk bangkit dan kuat meneruskan kehidupan...
syukran jazilan krn menerima sgl kekurangan diri ana... akhi.