Assalamualaikum w.b.t.
Ahlan Wa Sahlan...


srikandi

srikandi

Driku Yang Khilaf...

Ya Allah, aku ingin PERGI JAUH dari dunia ini..jauh dari kesesatan dan keraguan yang terlahir dalam hati, jauh dari PERMAINAN DUNIA ini..yang kadangkala membuatkan diri ini merasa SAKIT dan LETIH, terasa jatuh semula..rebah tidak berdaya, di bibir mengatakan sayang dan CINTA tapi adakah di hati dan perbuatan melahirkan rasa yang SAMA?

Benar MUJAHADAH itu memang payah dan apa yang Allah SUKA amat sukar untuk lakukan..MENGAPA? mungkin diri ini terlalu banyak NODA dan DOSA yang menghuni dan kerana itulah KEKUATAN jarang mendiami hati..ya Allah, jangan pergi jauh dari diriku ini...Amin ya Allah..

Sunday, November 1, 2015

Harapan Ummah


Kelas pengajian al-Qur'an & Iqra' yang akan ana ajar di rumah murid. Hanya available pd hari sabtu sahaja. Sila whatsapp ana untuk details. 

Sunday, February 15, 2015

wahai hati moga engkau tabah.

hari ahad-15 Febuari 2015

2 hari lagi ana bakal dinobatkan sbg srikandi yg berumur 26 tahun utk tahun 2015. ALLAHu... sekejap sgt masa berlalu...

tp... ana x pasti adakah ana semakin matang ataupun tdk.

sbnrnya... hati ana sdg menangis. ya... hanya ALLAH tmpt ana bergantung. smpi 1 masa, ana dah x mampu nk fikir apa2. ujian semakin hebat utk ana. DIA menguji hati ana bagaimana ana mampu utk mengawalnya. ALLAHu Akbar.

1 ayat yg dikatakan waktu ari tuh sgt2 terkesan dalam hati ana. sgt terkejut dan ana benar2 x sangka adakah benar apa yg ana dengar...

adakah ana terlalu beriya sgt utk berkahwin? smpikan 1 tahap, hati ana terus menjadi sayu dan fikiran terus entah ke mana.

"pakcu tahu makcu nak kahwin cepat. pakcu faham. memandangkan dgn umur makcu yg skrg ni. mmglah, lelaki umur mcm pakcu ni x delah dikatakan tua klu nk kahwin. masih lg belum matang."

ALLAH.. tersentak ana bila dia kata mcm tuh pd ana. ana x terkata apa dan ana x mampu nk bls apa2. knp dia ambil kira dari segi umur? ada jg org lain yg umur muda kahwin awal bukan... dan smpi bila klu nk fikir ttg kewangan br bleh berkahwin? x fhm sgt.. dan ana mls nk berbalah. ana trus diam. ana rasa seperti dia x bersedia lg nk berkahwin. mgkn sblm neh dia kata dah bersedia sbb nk jaga hati ana rasanya.

entahlah. smpi bila ana harus bertahan menghadapi ujian yg semakin hebat ini. sdgkan dia pun masih x ada rasa keyakinan utk bgtau kpd mak dan ayah dia. bagaimana ana mahu percayakan yg dia serius dgn ana? ana tgk... ana spt rasa ter excited lbh pula utk berkahwin. sdgkan dia? ALLAHu... moga ALLAH kuatkanlah hati ana. semakin hari, ana spt tdk kuat.

ana selalu menangis krn selalu fikirkan prkr neh. sdgkan dia? ana x tau apa yg ada dlm hati dia dan ana pun mls dah nk ambil tahu. mmg ana ingin berdiam diri seolah2 x ada apa2 prkr berlaku. biarlah.. hanya ALLAH shj yg tahu sgl2nya betapa ana tersgt2 sedih. ana x tahu knp... nak kahwin pun ssh. knp la spt neh... bermcm2 halangan yg harus ana tempuhi. selagi ana boleh bersabar, ana cubalah bersabar...

sejak bbrp hari neh... ana bgn tahajjud. ana solat taubat dan hajat jg. mmg sejak kebelakangan neh hati ana betul2 tdk tenteram. dan fikiran ana berkecamuk dgn pelbagai perkara. terlalu byk andaian buruk yg ada dlm fikiran ana. tp, ana cuba husnuzhon. ana berdoa byk2 kpd ALLAH moga ALLAH tenangkan hati dan lembutkan hati ana...

salah satu permintaan yg ana mohon kpd ALLAH, moga ALLAH permudahkan sgl urusan jodoh ana. jika dia lah yg halal utk ana, moga ALLAH satukan hati ana dgn dia ke arah pernikahan. jika bukan dia, moga ana redha dgn sgl takdir ALLAH dan hati ana tenang dgn sgl perkara.

ana pun x tahulah.. kak long dah mula ckp dkt ana... sehinggakan ana terasa sebak jg.

"kakak pun tgh tggu2 adik jgk neh. smpikan akak dah berdoa masa bwat umrah pun adik msh belum ada jodoh lg."

ALLAHu Akbar... tersgt2 hiba. smpi di rumah... ana menangis semahu2nya. ana x ada jwpn utk kak long.

mgkn jodoh ana bkn di dunia... smpikan ana boleh fikir spt itu... belum tentu lagi akhi yg ana kenal skrg ini jodoh ana selagi dia blum melafazkan lafaz sakinah tersebut.

ana mahukan kebahagiaan, ya ALLAH. bantulah ana. sudah penat ana menangis. ana tertekan dgn keadaan sekeliling yg mahukan ana kahwin cepat. bagaimana? sdgkan ana pun masih menunggu dan terus menunggu. namun, spt ana menunggu bintang yg tak akan jatuh ke riba. mengharap dan trus mengharap prkr yg blum pasti.

entahlah.. ana hanya mampu berdoa.
kecewa dan sedih dah sebati dlm hati ana. biarlah ana spt ini. mgkn nasib ana sebegini dr awal lg...

Saturday, February 7, 2015

Ya RABB...

Mohon Allah permudahkan urusan hati... Jika bukan dia, luputkanlah dari ingatan. Jika dia, tautkanlah ke arah redhaMu. Aku bersedia Ya Rabb, hati ini hanya mahu dipenuhi dengan redhaMU.

hamparkanlah sejadah..

Bila kau dah puas menangis
Kesat air mata kau
Hayunkan langkah kau ke bilik air
Ambil wudu’
Bentangkan sejadah
Dan
Merayu pada Allah
Berikan kau kekuatan
Kerana kau hambanya yang lemah
Kau pasti kalah


Tuesday, February 3, 2015

ari neh bwat ana rasa geram gler. sedih pown ade gak. aisshhh! geram sgt. tp, x pe... sabar jer la. tulah... klu dok sorg2 neh mmg rasa yg bkn2. nsb baik la abg ngah ngan kak ngah dtg rumah ptg td. sekurg2nya, ana terus lupa prkr yg terjd. mmg td keadaan kelam kabut cket. x pasal2 kne ikut abg ngah beli pintu dkt kedai hardware. nk x nk... terpaksa la teman.

hmm... knp la ari neh. ana ikut perasaan sgt agaknya. nsb baiklah ade perasaan sabar tuh lg kan. ana mampu senyap shj la skrg neh. ana rasa sume benda, ana salah bwat. ana cuma nk ambil hati. nk bg sesuatu... tp, ada yg kata x perlu bwat apa2. nk minta jmpe utk selesaikan masalah. tp, x berkesempatan. ana dah fikir yg negatif dah. tp, cuba jgn berprasangka yg bkn2.

o.k. skrg neh, ana pulak yg terpaksa utk diam. mcm ape entah ana rasa. biarlah. klu dia dah o.k.. pandai2 la dia nk cari ana nt. so, x payah dah nk serabutkan fikiran lg. ana tnya knp dan knp... bertubi2 ana tnya. tp... ana tetap x dpt jwpn drpd dia.

ape2 ajer laaaa.... skrg neh ana dah bebas. x de spe dah yg nk ambek berat pasal ana lg. jd, ana boleh suka2 hati nk bwat pe. hahaha...


Monday, February 2, 2015

sabarlah...

alahai... ari neh mmg terbang la duit ana. blk jer dr mengajar, nmpk tayar kereta pancit. waktu tuh ana o.k lg. mgkn tayar kereta ana terkena paku. last2, bila da smpi workshop... terpaksa tukar tayar baru. ALLAHu Rabbi.. mmg ujian betul kali neh. kena byk2kan bersabar. anggap, ianya mgkn ada 1 hikmah dr ALLAH buat ana.

terbang jgk RM130. dan ana kena lah pandai2 survive utk bulan febuari neh. yup! bulan tarikh lahir ana... first time ana rasa kesusahan mcm neh... ALLAH...

baru cadang bulan neh nk pergi bercuti... nmpk gayanya, kne plan bulan lain la mcm neh...

cubalah utk berdikari hana....


Sunday, February 1, 2015

tahun lepas kami dapat meraikan hari jadi kami bersama. ya... ALLAH takdirkan tarikh lahir kami adalah sama. tp, utk bulan febuari 2015 tahun ini, mgkn tdk. kami seperti org asing. tdk tahu mengapa. mgkn tahun ini adalah ujian yg sgt hebat buat kami. kita lihat, siapa yg benar2 setia dan tetap pendirian...

ana rindu dgn kenangan dulu. kami yg dulu snts berwajah ceria dan jg mempunyai hati yg sgt2 bahagia. tp, kini... ana pun tdk tahu apa yg akan terjadi di kemudian hari nt...

dia yg nk mcm ni. bknnya kemahuan ana. dia nk ana bg dia ruang utk dia berehat. mgkn, ana terlalu meyusahkan dia selama ni. atau mgkn ana byk sgt bg tekanan pd dia. ana tak fhm knp dia spt ni. dulu, dia yg byk tarbiyyah ana spy jgn berkata ttg 'ruang utk berehat'. tp, dia sndr yg mcm ni. nmpk sgt yg ana byk bg beban pd dia. tak apa... ana cuba utk bahagiakan dia. dia dah tak berdpn dgn prmpn yg garang mcm ana ni lg. ana tahu, diri ana tdk sempurna. tp, sampai hati dia buat mcm ni kt ana...

spnjg dia diamkan diri... dia tak tahu yg ana snts teringat kt dia. ana cuba tepis ingatan tuh. klu ana layankan perasaan ana ni, ana rasa nk berhubung jer dgn dia. dan skrg ni, baik ana berdiam diri. sekurg2nya, ana tak meyusahkan dia lg. tp, bila ana fikir blk... buat penat jer ana ingat kt dia. belum tentu lg dia ingat kt ana. ana snts tggu sgl meseg dia. dan smpi satu tahap, ana rasa spt org bodoh shj. mgkn dia dah tawar hati kt ana ditmbh dgn sikap ana yg mcm2. sblm dia menyatakan apa2 yg membuatkan ana rasa sedih dan kecewa, baik ana undurkan diri. ana tak nk kecewa lg wlupun hakikatnya ana sgt2 sedih skrg ni. puas mata ana bengkak disbbkan dia dan puas ana ingatkan dia. tp, dia tetap berdiam diri.

semarah2 ana... ana tak prnh pun berdiam diri mengambil tempoh masa yg agak lama mcm ni. selalunya klu lelaki berdiam diri lama mcm neh, dia dah tawar hati dgn kita rasanya... lbh2 lg, dia tak nak dah kongsikan sgl2nya dgn kita... jd, ana perlu bertindak. ana akan kuatkan smgt ana utk hadapi hari2 yg seterusnya tanpa dia wlupun hati ini tdk pasti kuat @ tdk... insha ALLAH... biarlah ALLAH menentukan sgl2nya...

ana tak nak menangis lagi...


hanya tinggal kenangan...