Assalamualaikum w.b.t.
Ahlan Wa Sahlan...


srikandi

srikandi

Driku Yang Khilaf...

Ya Allah, aku ingin PERGI JAUH dari dunia ini..jauh dari kesesatan dan keraguan yang terlahir dalam hati, jauh dari PERMAINAN DUNIA ini..yang kadangkala membuatkan diri ini merasa SAKIT dan LETIH, terasa jatuh semula..rebah tidak berdaya, di bibir mengatakan sayang dan CINTA tapi adakah di hati dan perbuatan melahirkan rasa yang SAMA?

Benar MUJAHADAH itu memang payah dan apa yang Allah SUKA amat sukar untuk lakukan..MENGAPA? mungkin diri ini terlalu banyak NODA dan DOSA yang menghuni dan kerana itulah KEKUATAN jarang mendiami hati..ya Allah, jangan pergi jauh dari diriku ini...Amin ya Allah..

Sunday, November 1, 2015

Harapan Ummah


Kelas pengajian al-Qur'an & Iqra' yang akan ana ajar di rumah murid. Hanya available pd hari sabtu sahaja. Sila whatsapp ana untuk details. 

Sunday, February 15, 2015

wahai hati moga engkau tabah.

hari ahad-15 Febuari 2015

2 hari lagi ana bakal dinobatkan sbg srikandi yg berumur 26 tahun utk tahun 2015. ALLAHu... sekejap sgt masa berlalu...

tp... ana x pasti adakah ana semakin matang ataupun tdk.

sbnrnya... hati ana sdg menangis. ya... hanya ALLAH tmpt ana bergantung. smpi 1 masa, ana dah x mampu nk fikir apa2. ujian semakin hebat utk ana. DIA menguji hati ana bagaimana ana mampu utk mengawalnya. ALLAHu Akbar.

1 ayat yg dikatakan waktu ari tuh sgt2 terkesan dalam hati ana. sgt terkejut dan ana benar2 x sangka adakah benar apa yg ana dengar...

adakah ana terlalu beriya sgt utk berkahwin? smpikan 1 tahap, hati ana terus menjadi sayu dan fikiran terus entah ke mana.

"pakcu tahu makcu nak kahwin cepat. pakcu faham. memandangkan dgn umur makcu yg skrg ni. mmglah, lelaki umur mcm pakcu ni x delah dikatakan tua klu nk kahwin. masih lg belum matang."

ALLAH.. tersentak ana bila dia kata mcm tuh pd ana. ana x terkata apa dan ana x mampu nk bls apa2. knp dia ambil kira dari segi umur? ada jg org lain yg umur muda kahwin awal bukan... dan smpi bila klu nk fikir ttg kewangan br bleh berkahwin? x fhm sgt.. dan ana mls nk berbalah. ana trus diam. ana rasa seperti dia x bersedia lg nk berkahwin. mgkn sblm neh dia kata dah bersedia sbb nk jaga hati ana rasanya.

entahlah. smpi bila ana harus bertahan menghadapi ujian yg semakin hebat ini. sdgkan dia pun masih x ada rasa keyakinan utk bgtau kpd mak dan ayah dia. bagaimana ana mahu percayakan yg dia serius dgn ana? ana tgk... ana spt rasa ter excited lbh pula utk berkahwin. sdgkan dia? ALLAHu... moga ALLAH kuatkanlah hati ana. semakin hari, ana spt tdk kuat.

ana selalu menangis krn selalu fikirkan prkr neh. sdgkan dia? ana x tau apa yg ada dlm hati dia dan ana pun mls dah nk ambil tahu. mmg ana ingin berdiam diri seolah2 x ada apa2 prkr berlaku. biarlah.. hanya ALLAH shj yg tahu sgl2nya betapa ana tersgt2 sedih. ana x tahu knp... nak kahwin pun ssh. knp la spt neh... bermcm2 halangan yg harus ana tempuhi. selagi ana boleh bersabar, ana cubalah bersabar...

sejak bbrp hari neh... ana bgn tahajjud. ana solat taubat dan hajat jg. mmg sejak kebelakangan neh hati ana betul2 tdk tenteram. dan fikiran ana berkecamuk dgn pelbagai perkara. terlalu byk andaian buruk yg ada dlm fikiran ana. tp, ana cuba husnuzhon. ana berdoa byk2 kpd ALLAH moga ALLAH tenangkan hati dan lembutkan hati ana...

salah satu permintaan yg ana mohon kpd ALLAH, moga ALLAH permudahkan sgl urusan jodoh ana. jika dia lah yg halal utk ana, moga ALLAH satukan hati ana dgn dia ke arah pernikahan. jika bukan dia, moga ana redha dgn sgl takdir ALLAH dan hati ana tenang dgn sgl perkara.

ana pun x tahulah.. kak long dah mula ckp dkt ana... sehinggakan ana terasa sebak jg.

"kakak pun tgh tggu2 adik jgk neh. smpikan akak dah berdoa masa bwat umrah pun adik msh belum ada jodoh lg."

ALLAHu Akbar... tersgt2 hiba. smpi di rumah... ana menangis semahu2nya. ana x ada jwpn utk kak long.

mgkn jodoh ana bkn di dunia... smpikan ana boleh fikir spt itu... belum tentu lagi akhi yg ana kenal skrg ini jodoh ana selagi dia blum melafazkan lafaz sakinah tersebut.

ana mahukan kebahagiaan, ya ALLAH. bantulah ana. sudah penat ana menangis. ana tertekan dgn keadaan sekeliling yg mahukan ana kahwin cepat. bagaimana? sdgkan ana pun masih menunggu dan terus menunggu. namun, spt ana menunggu bintang yg tak akan jatuh ke riba. mengharap dan trus mengharap prkr yg blum pasti.

entahlah.. ana hanya mampu berdoa.
kecewa dan sedih dah sebati dlm hati ana. biarlah ana spt ini. mgkn nasib ana sebegini dr awal lg...

Saturday, February 7, 2015

Ya RABB...

Mohon Allah permudahkan urusan hati... Jika bukan dia, luputkanlah dari ingatan. Jika dia, tautkanlah ke arah redhaMu. Aku bersedia Ya Rabb, hati ini hanya mahu dipenuhi dengan redhaMU.

hamparkanlah sejadah..

Bila kau dah puas menangis
Kesat air mata kau
Hayunkan langkah kau ke bilik air
Ambil wudu’
Bentangkan sejadah
Dan
Merayu pada Allah
Berikan kau kekuatan
Kerana kau hambanya yang lemah
Kau pasti kalah


Tuesday, February 3, 2015

ari neh bwat ana rasa geram gler. sedih pown ade gak. aisshhh! geram sgt. tp, x pe... sabar jer la. tulah... klu dok sorg2 neh mmg rasa yg bkn2. nsb baik la abg ngah ngan kak ngah dtg rumah ptg td. sekurg2nya, ana terus lupa prkr yg terjd. mmg td keadaan kelam kabut cket. x pasal2 kne ikut abg ngah beli pintu dkt kedai hardware. nk x nk... terpaksa la teman.

hmm... knp la ari neh. ana ikut perasaan sgt agaknya. nsb baiklah ade perasaan sabar tuh lg kan. ana mampu senyap shj la skrg neh. ana rasa sume benda, ana salah bwat. ana cuma nk ambil hati. nk bg sesuatu... tp, ada yg kata x perlu bwat apa2. nk minta jmpe utk selesaikan masalah. tp, x berkesempatan. ana dah fikir yg negatif dah. tp, cuba jgn berprasangka yg bkn2.

o.k. skrg neh, ana pulak yg terpaksa utk diam. mcm ape entah ana rasa. biarlah. klu dia dah o.k.. pandai2 la dia nk cari ana nt. so, x payah dah nk serabutkan fikiran lg. ana tnya knp dan knp... bertubi2 ana tnya. tp... ana tetap x dpt jwpn drpd dia.

ape2 ajer laaaa.... skrg neh ana dah bebas. x de spe dah yg nk ambek berat pasal ana lg. jd, ana boleh suka2 hati nk bwat pe. hahaha...


Monday, February 2, 2015

sabarlah...

alahai... ari neh mmg terbang la duit ana. blk jer dr mengajar, nmpk tayar kereta pancit. waktu tuh ana o.k lg. mgkn tayar kereta ana terkena paku. last2, bila da smpi workshop... terpaksa tukar tayar baru. ALLAHu Rabbi.. mmg ujian betul kali neh. kena byk2kan bersabar. anggap, ianya mgkn ada 1 hikmah dr ALLAH buat ana.

terbang jgk RM130. dan ana kena lah pandai2 survive utk bulan febuari neh. yup! bulan tarikh lahir ana... first time ana rasa kesusahan mcm neh... ALLAH...

baru cadang bulan neh nk pergi bercuti... nmpk gayanya, kne plan bulan lain la mcm neh...

cubalah utk berdikari hana....


Sunday, February 1, 2015

tahun lepas kami dapat meraikan hari jadi kami bersama. ya... ALLAH takdirkan tarikh lahir kami adalah sama. tp, utk bulan febuari 2015 tahun ini, mgkn tdk. kami seperti org asing. tdk tahu mengapa. mgkn tahun ini adalah ujian yg sgt hebat buat kami. kita lihat, siapa yg benar2 setia dan tetap pendirian...

ana rindu dgn kenangan dulu. kami yg dulu snts berwajah ceria dan jg mempunyai hati yg sgt2 bahagia. tp, kini... ana pun tdk tahu apa yg akan terjadi di kemudian hari nt...

dia yg nk mcm ni. bknnya kemahuan ana. dia nk ana bg dia ruang utk dia berehat. mgkn, ana terlalu meyusahkan dia selama ni. atau mgkn ana byk sgt bg tekanan pd dia. ana tak fhm knp dia spt ni. dulu, dia yg byk tarbiyyah ana spy jgn berkata ttg 'ruang utk berehat'. tp, dia sndr yg mcm ni. nmpk sgt yg ana byk bg beban pd dia. tak apa... ana cuba utk bahagiakan dia. dia dah tak berdpn dgn prmpn yg garang mcm ana ni lg. ana tahu, diri ana tdk sempurna. tp, sampai hati dia buat mcm ni kt ana...

spnjg dia diamkan diri... dia tak tahu yg ana snts teringat kt dia. ana cuba tepis ingatan tuh. klu ana layankan perasaan ana ni, ana rasa nk berhubung jer dgn dia. dan skrg ni, baik ana berdiam diri. sekurg2nya, ana tak meyusahkan dia lg. tp, bila ana fikir blk... buat penat jer ana ingat kt dia. belum tentu lg dia ingat kt ana. ana snts tggu sgl meseg dia. dan smpi satu tahap, ana rasa spt org bodoh shj. mgkn dia dah tawar hati kt ana ditmbh dgn sikap ana yg mcm2. sblm dia menyatakan apa2 yg membuatkan ana rasa sedih dan kecewa, baik ana undurkan diri. ana tak nk kecewa lg wlupun hakikatnya ana sgt2 sedih skrg ni. puas mata ana bengkak disbbkan dia dan puas ana ingatkan dia. tp, dia tetap berdiam diri.

semarah2 ana... ana tak prnh pun berdiam diri mengambil tempoh masa yg agak lama mcm ni. selalunya klu lelaki berdiam diri lama mcm neh, dia dah tawar hati dgn kita rasanya... lbh2 lg, dia tak nak dah kongsikan sgl2nya dgn kita... jd, ana perlu bertindak. ana akan kuatkan smgt ana utk hadapi hari2 yg seterusnya tanpa dia wlupun hati ini tdk pasti kuat @ tdk... insha ALLAH... biarlah ALLAH menentukan sgl2nya...

ana tak nak menangis lagi...


hanya tinggal kenangan...

H.A.T.I


Andai mengingati cuma melukai.
Lebih baik melupai. Berlalu pergi.

Penat sudah berduka sendiri.
Berharap terlalu tinggi.
Sedangkan di hatimu, aku tiada nilai lagi. 

Friday, January 30, 2015

j.a.r.a.k

smkn hari smkn jauh jarak di antara kita. waktu dahulu spt sudah tdk sama lg spt skrg. engkau buat hal engkau. dan aku jg sebaliknya. hanya dgn kata2 aku hari itu, engkau smkn ingin menjauhkan diri drpd aku. mnjd tanda tanya drpd akal pemikiran aku. adakah benar engkau ingin begini sampai bila2?

knp begini sekali dirasakan. terlalu sukar utk diterjermahkan. biarlah skrnya engkau ingin begini. tiada lg paksaan drpd aku utk engkau. mgkn hanya dgn diam boleh selesaikan sgl mslh. engkau yg kata waktu dulu, hanya diam bkn dpt menyelesaikan sgl mslh. tp, di mana engkau yg dulu? yg snts memberi smgt dan nasihat yg sebaiknya utk aku. aku tercari2. dan engkau tahu bkn yg aku jg tdk kuat skrnya melalui khpn ini seorg. mgkn selama neh aku silap. itu sbbnya aku tdk suka org ambil berat ttg aku. dan nah...! bila dah jd begini, engkau tgglkan aku keseorgn. engkau biarkan aku menjalani hidup tanpa engkau ada di sisi aku. adakah engkau yakin yg aku mampu utk berdiri sndr tanpa smgt drpd engkau? adilkah begini?

kini... jujur aku katakan yg aku terasa 'kehilangan'. katakan shj yg engkau ingin adakan jarak sbbnya engkau ingin cuba jauhkan diri engkau dgn aku. adakah engkau tdk faham ttg apa yg aku rasa bila engkau buat aku spt ini? apa motif yg engkau ingin smpikan kpd aku sbnrnya?

Wednesday, January 28, 2015

cinta

kerana setia akan diuji waktu. kerana iman ada turun naiknya. kerana hati selalu berbolak-balik.

hari ini mungkin kita cinta, hari esok? belum tentu.

jangan biarkan iman, cinta dan doa terbias oleh peralihan waktu. sentiasalah setia dalam meyakini Allah.

kerana waktu adalah penguji yang paling menakutkan. dalam sekelip mata, semuanya boleh berubah. sekejap mata memandang, orang boleh menghilang. sekejap hati mengingat, rasa boleh pudar. sekejap hati alpa, iman boleh menjunam.

jadikan cinta kami tak terbias oleh peralihan waktu, Tuhan.

Tuesday, January 27, 2015

hari selasa yg malang di rasakan.

ari neh ana rasa betul2 hari yg melawakkan buat ana. mggu pertama ana mengajar di kelas. mmg la ade rasa excited kan. bleh plak time ana mengajar, ana berjalan rapat dkt whiteboard. x pasal2, jubah ana trus terkoyak tang bwh pinggang sblh kanan disbbkan terkena dkt bucu whiteboard. aduhaiiii... mmg bunyinya prakkkk...! terkoyak besar jubah ana. hahaha,,, ana rasa tersgt2 lucu. biaselah kan bile dah kelam kabut, ana trus bgtau dkt murid2 ana, yg ana nk pergi bilik guru kejap. nsb baik anak murid ana x perasan. dan mmg nasib menyebelahi ana dgn koyakan dkt jubah ana. mmg x nmpk pun aurat ana time tuh. sbbnya, ana pakai seluar dkt dlm jubah. alhamdulillah.. lega jgk lah... pertama kali ana alami situasi jubah ana terkoyak neh. keadaan jd kelam kabut dsbbkan time tuh ana sdg mengajar. rasa mcm nk blk rumah tukar jubah. huhu...

last2, ape yg ana bwat... ana ambek kerongsang lebih yg ade dkt tudung ana dan ana trus pin. jubah ana berwarna hitam mmg x nmpk sgt yg ana pin dkt bhgn yg koyak tuh. syukur... ALLAH lindungi ana. dkt sekolah pun ada muallim. risau jgk la kan bila berselisih jalan dgn dia. mana la tau, aurat ana terdedah plak.

aduhaiii.. terasa lawak plak kejadian siang td bile ana teringat blk. dan 1 lg, ana rasa terharu.. sbbnya wlu cmana pun ana garang dgn mereka.. murid2 ana tetap pandai ambil hati ana wlupun dia msh lagi kebudak-budakan. pelukan hangat mereka bwat ana rasa syg sgt dkt anak murid ana. bknnya ana yg volunteer utk peluk mereka. secara tak lgsg, anak murid ana trus peluk ana. ALLAHu Rabbi... bertambah kasihnya ana kpd mereka. nurul aishah namanya. td, mmg ana mrh dia sbb dia x fokus dgn apa yg ana ajar. bleh plak die main2 dkt blkg sambil bwat kertas origami. last2, bila habis kelas, aishah trus peluk ana. ya ALLAH... terharu sgt. maafkan muallimah ya aishah. muallimah mrh sbb muallimah sygkan aishah. nk jdkan aishah seorg murid yg berguna 1 hari nt. insha ALLAH. moga ALLAH redha...

dan jg.. ana menghadapi 2 org murid yg bermasalah pg td. sorg menangis2 x nk pergi sekolah dan seorg lg nafas semput. dan alhamdulillah, ALLAH bantu... ana guna psikologi. dan hasilnya sgt2 memberangsangkan. itulah seorg guru namanya. dia bukannya hanya guru.. tp, mcm2 yg dia akan cuba bwat utk anak muridnya... insha ALLAH. moga ALLAH memberi ganjaran kebaikan kpd para murabbi...

Saturday, January 24, 2015

terasa ingin pergi ke tmpt yg mendamaikan. tp, tdk tahu ingin pergi ke mana. semakin hari semakin terasa jiwa ini kosong. terlalu kosong.

ya ALLAH... pulihkanlah smgt ana semula. tdk lama lg ana akan hadapi bulan 2. sebelum2 neh ana rasakan bulan 2 adalah bulan yg istimewa utk ana. tp.... utk tahun neh spt tdk ada apa2 yg istimewa pun. 

prncgn utk ke arah perkahwinan semakin hari semakin membuatkan ana snts tertekan dan bersedih. ana mmg sudah kurg rasa keyakinan itu. smpi bila ana harus menunggu? menunggu sesuatu yg tdk kunjung tiba... klu baru skrg utk kumpul duit mmg la ana rasakan bukan tahun 2015 ana akan berkahwin. dan risau2 dgn sumber kewangan yg msh lg tdk stabil utk diri sndr. bagaimana utk menghadapi alam rumahtangga nt? knp org yg biasa2 kerjanya dan gaji tdk lah byk mana... sng shj mereka berkahwin... semua ini perlu tanya diri sndr. bersediakah kita? org yg ada niat utk berkahwin, dia akan cuba berusaha utk ke arah perkahwinan itu. klu tiada kesungguhan... semua prkr tdk akan berhasil. 

lbh baik ana berdiam diri dan buat hal sndr. mmg... ana rasa mls dah nk fikir hal kahwin. dan ana tdk mahu menghrp. ana pun ada maruah jg. 

ya Rabb... berikan ana kekuatan utk meneruskan kehidupan yg sementara ini...

Saturday, January 17, 2015

Semoga hari ini hati kita lebih kuat dari semalam, dah tak ada lagi tangisan kecewa, semoga kita dapat melupakan perkara yang buat kita bersedih. :')

Raudhah

utk ari neh... moga ALLAH memberi kekuatan kpd ana. setelah puas menangis mlm td, ana perlu bangkit utk senyum kembali kan. ;)

yg pntg skrg neh... ana perlu muhasabah diri. tenangkan hati. fikirkan prkr yg baik2 shj. teringat tntg kejadian ptg smlm sewaktu ana pergi beli buku dkt sacc shah alam... tiba2, ana boleh plak ternmpk sebuah buku yg ana rasa mmg ana nk sgt2 beli. masha ALLAH. dah lama sgt ana x bc buku novelis Ramlee Awang Murshid. tp, bila ana ingat nama novelis dgn pangkal nama dpn 'Ramlee'... serta merta ana teringat kpd seseorg. ALLAHu... ana x tahu lah yg ana kuat ke x utk tdk berhubung dgn dia bwat sementara waktu. sdkt sbnyk, separuh hati ana dah ada utk dia. dia sgt2 baik. layan ana spt puteri. berdiri di sebelah ana di saat ana hilang kekuatan. hormatkan ana sbg muslimah. dia yg x pernah sekali2 membisikkan kata2 'syg' dgn ana dan dia jg selalu sgt risaukan ana. ALLAHu Akbar... terlalu sukar utk mencari lelaki spt tuh. tp, ALLAH menyuruh ana bersabar. ya... skrg neh, ana perlu byk bersabar. ana snts berdoa.. moga dia lah jodoh ana hingga ke syurga skrnya ALLAH izinkan.

mmg ana sedih bila teringat blk apa yg terjadi sebelum neh. dan mgkn ana suka sgt bwat keputusan terburu2 dan berfikiran yg bkn2. x pelah.. demi kebaikan bersama, ana gagahkan jg utk hadapi ujian ALLAH. wlupun ana tahu. ana rasa spt x kuat. tp, ALLAH yg boleh kuatkan ana sbnrnya.

o.k... buangkan perasaan sedih... ana nk cerita buku novel yg ana jmpe smlm. rasa teruja kejap. tp, ana x dpt nk beli buku tuh lg disbbkan skrg neh pun tgh2 bulan. jd, fhm2 la kan cmane.. insha ALLAH, klu ada duit lebih nt.. ana nk sgt beli buku neh. sbnrnya, semua novel2 abg Ram mmg ana kumpul dan sbg koleksi peribadi ana. ana suke cerita dia sbbnya jalan cerita yg dia smpikan sgt2 berlainan. byk cerita ttg misteri dan penyiasatan. klu buku2 lain kan byk sgt cerita psl cinta. mmg ana bosan bila byk sgt cerita psl cintan cintun neh. asyik benda yg sama jer diulang2.

kali neh... ana mmg nk beli sgt buku novel dia yg terbaru. tajuknya raudhah. buku2 novel die yg lain mmg ana dah beli. tggl buku novel dia yg terbaru jer. ana x nk lepaskan peluang. teringat blk, sewaktu ana pergi pesta buku yg dibwat di karangkraf shah alam... ana dpt berdpn dgn dia. siap dpt autograph die lg. haaa.. time tuh mmg sgt2 excited. hehe... nk tgk x cover novel terbaru abg Ram..? spe2 yg da bc novel die neh... kongsi2 la dgn ana. mmg teringin sgt nk bc novel die yg terbaru. bila terlihat buku novel laksamana sunan yg ana beli dulu.. mmg teringat la kt abg Ram. :)

moga ana dpt beli novel terbaru dia nt... insha ALLAH.






mlm neh... scr tiba2, ada manik2 mutiara jatuh dr mata. ya ALLAH.... kuatkanlah smgt ana... ana tahu.. semua itu ALLAH uji. ana x mampu nk berkata apa2. hanya air mata yg mampu menjadi peneman ana skrg neh.

make me strong ya Rabb...

Sunday, January 4, 2015

rasa

Dia yg sabar melayan kerenah ana... wlupun byk kali ana mendengar bebelan drpd dia yg snts risau dan mengambil berat ttg diri ana. dan dia jg menjadi penghibur hati ana pd setiap masa wlupun kdg2 ada gurauannya yg berlebihan.

ans fhm apa perasaan dia terhadap ana.
namun, ana akan cuba pastikan moga perasaan dia itu lebih kpd Maha Pencipta sblm dia ingin memiliki ana.

moga 1 hari nt akan diluahkan perasaan itu mengikut landasan yg sebetulnya menuju ke arah yg halal. bkn pd waktu skrg ini.

biar cinta kita snts hanya utk ALLAH. pasti ALLAH akan temukan cinta yg sebenar2 cinta utk insan yg telah DIA takdirkan bersama kita. dan bkn cinta palsu lg.

akhi...
moga kita dpt jaga iman.
jgn biar iman turun.
krn kekuatan diri seseorg hamba ALLAH terletak pd imannya...
skrg ini, biar ALLAH yg jaga diri kita.
akan tiba masanya nanti kita akan saling menjaga. insha ALLAH.
syukran krn snts berada di samping ana wlupun kita masih belum berdiri sebelah menyebelah lg di alam realiti.
simpan perasaan itu hingga tiba masanya. ana jg mengalami perasaan yg sama.
namun, tdk perlu diluahkan skrg ini krn biar ALLAH shj yg tahu apa yg kita rasa.
jgn terhanyut dan jgn terleka.
moga ALLAH dpt jaga iman kita yg snts berbolak-balik ini.
dan jgn putus berdoa. moga ada jodoh kita di pengakhirannya nt.
ALLAHumma amiinn...

#doa senjata mukmin sejati.

~hasil nurkilan~
srikandi89

Saturday, January 3, 2015

hari neh, mmg ana tersgt2 penat. dr pg smpi ke ptg menghabiskan masa di rumah shbt rapat ana di batang kali. mmg hari neh walimah dia. layan shbt2 politeknik dan upm yg sudah lama x berjumpa. masha ALLAH... tersgt2 bahagia. mmg dah lama sgt ana x merasai kebahagiaan bersama shbt2 seperjuangan ana. ya.. mmg ana rindu bila teringat kisah belajar ana dgn mereka. smpikan shbt chineese ana pun turut serta bergelak ketawa dgn ana pd siang td. mmg sporthing la mereka neh...

mgkn dgn tersgt2 penat, membuatkan ana berasa marah dan terasa hati dgn seseorg. padahal, prkr yg ana terasa tuh pun skdr gurauan shj drpd dia. entahlah... mgkn, bila kita dah smkn syg terhdp seseorg tuh, scr x lgsg, kita akan cepat terasa dgn dia. kdg2, ditmbh dgn perangai kita spt kebudak-budakan pun ada jgk. tp, x pelah... bg ana cool dulu. skrg neh, mmg ana berasa sgt2 tersinggung. kita pun adakalanya nk jgk diri dipuji. lg la bertmbh bersmgt kita nk buat sesuatu kerja. klu slalu sgt disakat, kita rasa kita neh spt x ada kelebihan. terasa rendah diri dan kurg sgt keyakinan dlm diri.

dan ptg td, sesuatu prkr yg ana x terduga. ana didatangi 3 org hamba ALLAH di rumah ana. seorg murid lelaki tahun 4 neh ingin belajar tuisyen dgn ana bg semua mata pelajaran akademik dan deeniyah termasuk dgn bacaan Iqra'. budak tuh pun anak buah shbt rapat ana jg. klu ana x tlg, ana rasa serba salah pula. ayah dan neneknya betul2 menghrp ana dpt mengajar budak lelaki neh. mmg ana rapat jg dgn budak lelaki neh. nama dia, ibnu sina. masha ALLAH. budak neh sgt2 cerdik. tp, yg ana pelik kenapa dia byk sgt sikap malas dlm diri dia. tuh pun melalui penceritaan nenek dia. x pe... ana akan cuba selidik ttg diri budak neh...

ALLAHu... berat jg tggjwb ana utk mendidik anak bangsa. moga ALLAH dpt bantu ana dan kuatkan smgt ana. berkaitan bayaran, keluarga budak lelaki neh mmg x kesah. smpikan mereka minta ana bgtau trus byrnnya. dan ana terus terkedu. ana bgtau mereka.. yg ana akan bgtau kemudian ttg byrnnya nt. lgpun, ana x prnh ada pglmn mengajar murid ikut jam. mgkn nt.. ana akan tanya shbt2 ana yg prnh membuat kelas tuisyen berkaitan byrn ikut jam. drpd situ, ana akan tahu nt.

dan slps neh.. ana kene btul2 rangka jadual ana dgn sebaiknya. ditmbh lg dgn menjd guru mengaji di rumah org serta guru di sekolah rendah. membuatkan ana rasa ianya amanah dr ALLAH buat ana.

semakin lama ana cuba menjadi murabbi, ana semakin syg utk tgglkn profession ana. bertmbh sygnya ana kpd kanak2. bila kita selami jiwa kanak2, mmg ana terasa lain. kebahagiaan tuh x sama bila kita merasa kebahagiaan bersama org dewasa. sgt2 istimewa.

ana hrp, bakal zauj ana faham dgn matlamat hidup ana. bknnya sekadar menjadi isteri yg solehah. tp, ana jg ingin dptkan tiket ke syurga utk menyampaikan ilmu kpd semua. lbh2 lg kanak2 diibaratkan spt kain yg suci...

insha ALLAH... rezeki dr ALLAH akan ada nt. dan skrg ALLAH msh lg memberi rezeki kpd ana wlupum x byk. ana spttnya perlu bersyukur dgn sgl nikmat yg DIA berikan kpd ana. bkn skdr mengeluh.

dan siapa sangka. dan hari ini, spt penambah rezeki di dlm kehidupan ana utk thn 2015...masha ALLAH... neh blum kahwin lg. mgkn rezeki akan bertmbh lg slps neh. insha ALLAH.

Friday, January 2, 2015

2015

Semoga tahun 2015 kita lebih banyak kenangan manis, lebih ke arah matlamat kita yang masih belum tercapai (nikah), moga lebih baik berbanding tahun2 yang lepas, dan harap ana tak menunggu lebih lama lagi.