Assalamualaikum w.b.t.
Ahlan Wa Sahlan...


srikandi

srikandi

Driku Yang Khilaf...

Ya Allah, aku ingin PERGI JAUH dari dunia ini..jauh dari kesesatan dan keraguan yang terlahir dalam hati, jauh dari PERMAINAN DUNIA ini..yang kadangkala membuatkan diri ini merasa SAKIT dan LETIH, terasa jatuh semula..rebah tidak berdaya, di bibir mengatakan sayang dan CINTA tapi adakah di hati dan perbuatan melahirkan rasa yang SAMA?

Benar MUJAHADAH itu memang payah dan apa yang Allah SUKA amat sukar untuk lakukan..MENGAPA? mungkin diri ini terlalu banyak NODA dan DOSA yang menghuni dan kerana itulah KEKUATAN jarang mendiami hati..ya Allah, jangan pergi jauh dari diriku ini...Amin ya Allah..

Friday, January 30, 2015

j.a.r.a.k

smkn hari smkn jauh jarak di antara kita. waktu dahulu spt sudah tdk sama lg spt skrg. engkau buat hal engkau. dan aku jg sebaliknya. hanya dgn kata2 aku hari itu, engkau smkn ingin menjauhkan diri drpd aku. mnjd tanda tanya drpd akal pemikiran aku. adakah benar engkau ingin begini sampai bila2?

knp begini sekali dirasakan. terlalu sukar utk diterjermahkan. biarlah skrnya engkau ingin begini. tiada lg paksaan drpd aku utk engkau. mgkn hanya dgn diam boleh selesaikan sgl mslh. engkau yg kata waktu dulu, hanya diam bkn dpt menyelesaikan sgl mslh. tp, di mana engkau yg dulu? yg snts memberi smgt dan nasihat yg sebaiknya utk aku. aku tercari2. dan engkau tahu bkn yg aku jg tdk kuat skrnya melalui khpn ini seorg. mgkn selama neh aku silap. itu sbbnya aku tdk suka org ambil berat ttg aku. dan nah...! bila dah jd begini, engkau tgglkan aku keseorgn. engkau biarkan aku menjalani hidup tanpa engkau ada di sisi aku. adakah engkau yakin yg aku mampu utk berdiri sndr tanpa smgt drpd engkau? adilkah begini?

kini... jujur aku katakan yg aku terasa 'kehilangan'. katakan shj yg engkau ingin adakan jarak sbbnya engkau ingin cuba jauhkan diri engkau dgn aku. adakah engkau tdk faham ttg apa yg aku rasa bila engkau buat aku spt ini? apa motif yg engkau ingin smpikan kpd aku sbnrnya?

Wednesday, January 28, 2015

cinta

kerana setia akan diuji waktu. kerana iman ada turun naiknya. kerana hati selalu berbolak-balik.

hari ini mungkin kita cinta, hari esok? belum tentu.

jangan biarkan iman, cinta dan doa terbias oleh peralihan waktu. sentiasalah setia dalam meyakini Allah.

kerana waktu adalah penguji yang paling menakutkan. dalam sekelip mata, semuanya boleh berubah. sekejap mata memandang, orang boleh menghilang. sekejap hati mengingat, rasa boleh pudar. sekejap hati alpa, iman boleh menjunam.

jadikan cinta kami tak terbias oleh peralihan waktu, Tuhan.

Tuesday, January 27, 2015

hari selasa yg malang di rasakan.

ari neh ana rasa betul2 hari yg melawakkan buat ana. mggu pertama ana mengajar di kelas. mmg la ade rasa excited kan. bleh plak time ana mengajar, ana berjalan rapat dkt whiteboard. x pasal2, jubah ana trus terkoyak tang bwh pinggang sblh kanan disbbkan terkena dkt bucu whiteboard. aduhaiiii... mmg bunyinya prakkkk...! terkoyak besar jubah ana. hahaha,,, ana rasa tersgt2 lucu. biaselah kan bile dah kelam kabut, ana trus bgtau dkt murid2 ana, yg ana nk pergi bilik guru kejap. nsb baik anak murid ana x perasan. dan mmg nasib menyebelahi ana dgn koyakan dkt jubah ana. mmg x nmpk pun aurat ana time tuh. sbbnya, ana pakai seluar dkt dlm jubah. alhamdulillah.. lega jgk lah... pertama kali ana alami situasi jubah ana terkoyak neh. keadaan jd kelam kabut dsbbkan time tuh ana sdg mengajar. rasa mcm nk blk rumah tukar jubah. huhu...

last2, ape yg ana bwat... ana ambek kerongsang lebih yg ade dkt tudung ana dan ana trus pin. jubah ana berwarna hitam mmg x nmpk sgt yg ana pin dkt bhgn yg koyak tuh. syukur... ALLAH lindungi ana. dkt sekolah pun ada muallim. risau jgk la kan bila berselisih jalan dgn dia. mana la tau, aurat ana terdedah plak.

aduhaiii.. terasa lawak plak kejadian siang td bile ana teringat blk. dan 1 lg, ana rasa terharu.. sbbnya wlu cmana pun ana garang dgn mereka.. murid2 ana tetap pandai ambil hati ana wlupun dia msh lagi kebudak-budakan. pelukan hangat mereka bwat ana rasa syg sgt dkt anak murid ana. bknnya ana yg volunteer utk peluk mereka. secara tak lgsg, anak murid ana trus peluk ana. ALLAHu Rabbi... bertambah kasihnya ana kpd mereka. nurul aishah namanya. td, mmg ana mrh dia sbb dia x fokus dgn apa yg ana ajar. bleh plak die main2 dkt blkg sambil bwat kertas origami. last2, bila habis kelas, aishah trus peluk ana. ya ALLAH... terharu sgt. maafkan muallimah ya aishah. muallimah mrh sbb muallimah sygkan aishah. nk jdkan aishah seorg murid yg berguna 1 hari nt. insha ALLAH. moga ALLAH redha...

dan jg.. ana menghadapi 2 org murid yg bermasalah pg td. sorg menangis2 x nk pergi sekolah dan seorg lg nafas semput. dan alhamdulillah, ALLAH bantu... ana guna psikologi. dan hasilnya sgt2 memberangsangkan. itulah seorg guru namanya. dia bukannya hanya guru.. tp, mcm2 yg dia akan cuba bwat utk anak muridnya... insha ALLAH. moga ALLAH memberi ganjaran kebaikan kpd para murabbi...

Saturday, January 24, 2015

terasa ingin pergi ke tmpt yg mendamaikan. tp, tdk tahu ingin pergi ke mana. semakin hari semakin terasa jiwa ini kosong. terlalu kosong.

ya ALLAH... pulihkanlah smgt ana semula. tdk lama lg ana akan hadapi bulan 2. sebelum2 neh ana rasakan bulan 2 adalah bulan yg istimewa utk ana. tp.... utk tahun neh spt tdk ada apa2 yg istimewa pun. 

prncgn utk ke arah perkahwinan semakin hari semakin membuatkan ana snts tertekan dan bersedih. ana mmg sudah kurg rasa keyakinan itu. smpi bila ana harus menunggu? menunggu sesuatu yg tdk kunjung tiba... klu baru skrg utk kumpul duit mmg la ana rasakan bukan tahun 2015 ana akan berkahwin. dan risau2 dgn sumber kewangan yg msh lg tdk stabil utk diri sndr. bagaimana utk menghadapi alam rumahtangga nt? knp org yg biasa2 kerjanya dan gaji tdk lah byk mana... sng shj mereka berkahwin... semua ini perlu tanya diri sndr. bersediakah kita? org yg ada niat utk berkahwin, dia akan cuba berusaha utk ke arah perkahwinan itu. klu tiada kesungguhan... semua prkr tdk akan berhasil. 

lbh baik ana berdiam diri dan buat hal sndr. mmg... ana rasa mls dah nk fikir hal kahwin. dan ana tdk mahu menghrp. ana pun ada maruah jg. 

ya Rabb... berikan ana kekuatan utk meneruskan kehidupan yg sementara ini...

Saturday, January 17, 2015

Semoga hari ini hati kita lebih kuat dari semalam, dah tak ada lagi tangisan kecewa, semoga kita dapat melupakan perkara yang buat kita bersedih. :')

Raudhah

utk ari neh... moga ALLAH memberi kekuatan kpd ana. setelah puas menangis mlm td, ana perlu bangkit utk senyum kembali kan. ;)

yg pntg skrg neh... ana perlu muhasabah diri. tenangkan hati. fikirkan prkr yg baik2 shj. teringat tntg kejadian ptg smlm sewaktu ana pergi beli buku dkt sacc shah alam... tiba2, ana boleh plak ternmpk sebuah buku yg ana rasa mmg ana nk sgt2 beli. masha ALLAH. dah lama sgt ana x bc buku novelis Ramlee Awang Murshid. tp, bila ana ingat nama novelis dgn pangkal nama dpn 'Ramlee'... serta merta ana teringat kpd seseorg. ALLAHu... ana x tahu lah yg ana kuat ke x utk tdk berhubung dgn dia bwat sementara waktu. sdkt sbnyk, separuh hati ana dah ada utk dia. dia sgt2 baik. layan ana spt puteri. berdiri di sebelah ana di saat ana hilang kekuatan. hormatkan ana sbg muslimah. dia yg x pernah sekali2 membisikkan kata2 'syg' dgn ana dan dia jg selalu sgt risaukan ana. ALLAHu Akbar... terlalu sukar utk mencari lelaki spt tuh. tp, ALLAH menyuruh ana bersabar. ya... skrg neh, ana perlu byk bersabar. ana snts berdoa.. moga dia lah jodoh ana hingga ke syurga skrnya ALLAH izinkan.

mmg ana sedih bila teringat blk apa yg terjadi sebelum neh. dan mgkn ana suka sgt bwat keputusan terburu2 dan berfikiran yg bkn2. x pelah.. demi kebaikan bersama, ana gagahkan jg utk hadapi ujian ALLAH. wlupun ana tahu. ana rasa spt x kuat. tp, ALLAH yg boleh kuatkan ana sbnrnya.

o.k... buangkan perasaan sedih... ana nk cerita buku novel yg ana jmpe smlm. rasa teruja kejap. tp, ana x dpt nk beli buku tuh lg disbbkan skrg neh pun tgh2 bulan. jd, fhm2 la kan cmane.. insha ALLAH, klu ada duit lebih nt.. ana nk sgt beli buku neh. sbnrnya, semua novel2 abg Ram mmg ana kumpul dan sbg koleksi peribadi ana. ana suke cerita dia sbbnya jalan cerita yg dia smpikan sgt2 berlainan. byk cerita ttg misteri dan penyiasatan. klu buku2 lain kan byk sgt cerita psl cinta. mmg ana bosan bila byk sgt cerita psl cintan cintun neh. asyik benda yg sama jer diulang2.

kali neh... ana mmg nk beli sgt buku novel dia yg terbaru. tajuknya raudhah. buku2 novel die yg lain mmg ana dah beli. tggl buku novel dia yg terbaru jer. ana x nk lepaskan peluang. teringat blk, sewaktu ana pergi pesta buku yg dibwat di karangkraf shah alam... ana dpt berdpn dgn dia. siap dpt autograph die lg. haaa.. time tuh mmg sgt2 excited. hehe... nk tgk x cover novel terbaru abg Ram..? spe2 yg da bc novel die neh... kongsi2 la dgn ana. mmg teringin sgt nk bc novel die yg terbaru. bila terlihat buku novel laksamana sunan yg ana beli dulu.. mmg teringat la kt abg Ram. :)

moga ana dpt beli novel terbaru dia nt... insha ALLAH.






mlm neh... scr tiba2, ada manik2 mutiara jatuh dr mata. ya ALLAH.... kuatkanlah smgt ana... ana tahu.. semua itu ALLAH uji. ana x mampu nk berkata apa2. hanya air mata yg mampu menjadi peneman ana skrg neh.

make me strong ya Rabb...

Sunday, January 4, 2015

rasa

Dia yg sabar melayan kerenah ana... wlupun byk kali ana mendengar bebelan drpd dia yg snts risau dan mengambil berat ttg diri ana. dan dia jg menjadi penghibur hati ana pd setiap masa wlupun kdg2 ada gurauannya yg berlebihan.

ans fhm apa perasaan dia terhadap ana.
namun, ana akan cuba pastikan moga perasaan dia itu lebih kpd Maha Pencipta sblm dia ingin memiliki ana.

moga 1 hari nt akan diluahkan perasaan itu mengikut landasan yg sebetulnya menuju ke arah yg halal. bkn pd waktu skrg ini.

biar cinta kita snts hanya utk ALLAH. pasti ALLAH akan temukan cinta yg sebenar2 cinta utk insan yg telah DIA takdirkan bersama kita. dan bkn cinta palsu lg.

akhi...
moga kita dpt jaga iman.
jgn biar iman turun.
krn kekuatan diri seseorg hamba ALLAH terletak pd imannya...
skrg ini, biar ALLAH yg jaga diri kita.
akan tiba masanya nanti kita akan saling menjaga. insha ALLAH.
syukran krn snts berada di samping ana wlupun kita masih belum berdiri sebelah menyebelah lg di alam realiti.
simpan perasaan itu hingga tiba masanya. ana jg mengalami perasaan yg sama.
namun, tdk perlu diluahkan skrg ini krn biar ALLAH shj yg tahu apa yg kita rasa.
jgn terhanyut dan jgn terleka.
moga ALLAH dpt jaga iman kita yg snts berbolak-balik ini.
dan jgn putus berdoa. moga ada jodoh kita di pengakhirannya nt.
ALLAHumma amiinn...

#doa senjata mukmin sejati.

~hasil nurkilan~
srikandi89

Saturday, January 3, 2015

hari neh, mmg ana tersgt2 penat. dr pg smpi ke ptg menghabiskan masa di rumah shbt rapat ana di batang kali. mmg hari neh walimah dia. layan shbt2 politeknik dan upm yg sudah lama x berjumpa. masha ALLAH... tersgt2 bahagia. mmg dah lama sgt ana x merasai kebahagiaan bersama shbt2 seperjuangan ana. ya.. mmg ana rindu bila teringat kisah belajar ana dgn mereka. smpikan shbt chineese ana pun turut serta bergelak ketawa dgn ana pd siang td. mmg sporthing la mereka neh...

mgkn dgn tersgt2 penat, membuatkan ana berasa marah dan terasa hati dgn seseorg. padahal, prkr yg ana terasa tuh pun skdr gurauan shj drpd dia. entahlah... mgkn, bila kita dah smkn syg terhdp seseorg tuh, scr x lgsg, kita akan cepat terasa dgn dia. kdg2, ditmbh dgn perangai kita spt kebudak-budakan pun ada jgk. tp, x pelah... bg ana cool dulu. skrg neh, mmg ana berasa sgt2 tersinggung. kita pun adakalanya nk jgk diri dipuji. lg la bertmbh bersmgt kita nk buat sesuatu kerja. klu slalu sgt disakat, kita rasa kita neh spt x ada kelebihan. terasa rendah diri dan kurg sgt keyakinan dlm diri.

dan ptg td, sesuatu prkr yg ana x terduga. ana didatangi 3 org hamba ALLAH di rumah ana. seorg murid lelaki tahun 4 neh ingin belajar tuisyen dgn ana bg semua mata pelajaran akademik dan deeniyah termasuk dgn bacaan Iqra'. budak tuh pun anak buah shbt rapat ana jg. klu ana x tlg, ana rasa serba salah pula. ayah dan neneknya betul2 menghrp ana dpt mengajar budak lelaki neh. mmg ana rapat jg dgn budak lelaki neh. nama dia, ibnu sina. masha ALLAH. budak neh sgt2 cerdik. tp, yg ana pelik kenapa dia byk sgt sikap malas dlm diri dia. tuh pun melalui penceritaan nenek dia. x pe... ana akan cuba selidik ttg diri budak neh...

ALLAHu... berat jg tggjwb ana utk mendidik anak bangsa. moga ALLAH dpt bantu ana dan kuatkan smgt ana. berkaitan bayaran, keluarga budak lelaki neh mmg x kesah. smpikan mereka minta ana bgtau trus byrnnya. dan ana terus terkedu. ana bgtau mereka.. yg ana akan bgtau kemudian ttg byrnnya nt. lgpun, ana x prnh ada pglmn mengajar murid ikut jam. mgkn nt.. ana akan tanya shbt2 ana yg prnh membuat kelas tuisyen berkaitan byrn ikut jam. drpd situ, ana akan tahu nt.

dan slps neh.. ana kene btul2 rangka jadual ana dgn sebaiknya. ditmbh lg dgn menjd guru mengaji di rumah org serta guru di sekolah rendah. membuatkan ana rasa ianya amanah dr ALLAH buat ana.

semakin lama ana cuba menjadi murabbi, ana semakin syg utk tgglkn profession ana. bertmbh sygnya ana kpd kanak2. bila kita selami jiwa kanak2, mmg ana terasa lain. kebahagiaan tuh x sama bila kita merasa kebahagiaan bersama org dewasa. sgt2 istimewa.

ana hrp, bakal zauj ana faham dgn matlamat hidup ana. bknnya sekadar menjadi isteri yg solehah. tp, ana jg ingin dptkan tiket ke syurga utk menyampaikan ilmu kpd semua. lbh2 lg kanak2 diibaratkan spt kain yg suci...

insha ALLAH... rezeki dr ALLAH akan ada nt. dan skrg ALLAH msh lg memberi rezeki kpd ana wlupum x byk. ana spttnya perlu bersyukur dgn sgl nikmat yg DIA berikan kpd ana. bkn skdr mengeluh.

dan siapa sangka. dan hari ini, spt penambah rezeki di dlm kehidupan ana utk thn 2015...masha ALLAH... neh blum kahwin lg. mgkn rezeki akan bertmbh lg slps neh. insha ALLAH.

Friday, January 2, 2015

2015

Semoga tahun 2015 kita lebih banyak kenangan manis, lebih ke arah matlamat kita yang masih belum tercapai (nikah), moga lebih baik berbanding tahun2 yang lepas, dan harap ana tak menunggu lebih lama lagi.