Assalamualaikum w.b.t.
Ahlan Wa Sahlan...


srikandi

srikandi

Driku Yang Khilaf...

Ya Allah, aku ingin PERGI JAUH dari dunia ini..jauh dari kesesatan dan keraguan yang terlahir dalam hati, jauh dari PERMAINAN DUNIA ini..yang kadangkala membuatkan diri ini merasa SAKIT dan LETIH, terasa jatuh semula..rebah tidak berdaya, di bibir mengatakan sayang dan CINTA tapi adakah di hati dan perbuatan melahirkan rasa yang SAMA?

Benar MUJAHADAH itu memang payah dan apa yang Allah SUKA amat sukar untuk lakukan..MENGAPA? mungkin diri ini terlalu banyak NODA dan DOSA yang menghuni dan kerana itulah KEKUATAN jarang mendiami hati..ya Allah, jangan pergi jauh dari diriku ini...Amin ya Allah..

Monday, December 1, 2014

~RISALAH HATI~



Inilah lelaki yang paling layak untuk ku korbankan kegadisanku setelah dia sah bergelar suami. bukan menjual murah-murah kepada sembarangan lelaki.

Biar lelakiku berbangga menjadi wira penakluk pertama. Pengorbanan ini akan diiktiraf Allah sebagai kemuliaan bukan kehinaan. Inilah lelaki yang boleh kujadikan bursa saham untuk meneruskan kehidupan berpahala. Menunaikan haknya. Melaksanakan tanggungjawabku.

Akan ku sediakan sekuat tenaga berkhidmat untuknya dengan setulus-tulus cinta. Sebagai timbal balas buatnya yang sudi memberikanku mahar, nafkah dan pergaulan yang baik. Inilah cinta menang-menang yang kuimpikan. WIN-WIN LOVE!

dengan hanya PERNIKAHAN....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Alhamdulillah...
akhirnya dpt jgk ana habiskan pembacaan kitab Risalah Hati oleh Ustazah Fatimah Syarha. kitab ini byk menyentuh jg ttg isu2 khilaf wanita serta isu-isu perkembangan semasa. lebih2 lg ttg hal2 pertunangan dan pernikahan. diselangi dengan hadith yg sahih dan pendapat ulama' Yusuf Al-Qaradhawi yg byk membincangkan ttg fiqih wanita... na'am... mmg beliau ulama kegemaran ana. subhanALLAH.. kitab ini buat ana rasa semakin yakin utk menghadapi hari perkahwinan itu nt... (wlupun dalam hati rasa mcm byk lg perlu belajar)

Bersediakah ana utk melayari alam rumahtangga itu nt? Allahu... ana takut sebenarnya. wlupun terasa diri neh nk kahwin... hehe...

 yelah... semua org muda ada perasaan nk kahwin kan... termasuklah ana... salah satunya niat utk berkahwin adalah hanya utk menjaga kehormatan diri dan sama2 mengejar syurga Allah. zaman skrg neh bkn mcm zaman dulu. fitnah smkn byk. ana takut ana x mampu. hanya dgn bantuan Allah shj utk ana dptkan perlindungan. 

dan smpi skrg neh... secebis kain kecil ini masih lg tertutup di wajah ana. ALLAH masih lg memberi kekuatan kpd ana utk ana mempertahankan pemakaian sunnah isteri-isteri Rasulullah s.a.w. hanya ALLAH shj yg tahu apa yg ana rasa bila ana memakai secebis kain kecil ini di wajah ana... terasa terlindung dan selesa sbbnya tiada lg ajnabi2 yg dtg mengganggu ana.  pd masa yg sama, secebis kain kecil ini byk membantu ana utk menjaga pandangan ana terhadap prkr2 yg tdk sepatutnya ana lihat. 

ada org kata... purdah hanya dipakai utk wanita yg tersgt2 cantik krn utk melindungi wajahnya drpd ajnabi2 yg bermata liar. tp, Islam menggalakkan... purdah dipakai utk wanita2 yg ingin dirinya dilindungi dan tdk mahu memandang dan dipandang. 

ana nk kata ana cantik.. ana hanya wanita biasa. mgkn wanita yg lain lbh cantik drpd ana. tp, cantik itu adalah subjektif. ALLAH jdkan semua manusia sgt2 cantik dan sempurna. 

walaubagaimanapun, ana sgt2 bersyukur krn ALLAH menciptakan ana sebaik2 kejadian manusia. jd, kita perlu bersyukur dgn nikmat yg ALLAH kurniakan kpd kita. :)

dan bg ana.. biarlah wajah ana hanya utk zauj ana. dia yg dpt menerima sgl baik dan buruk ana. insha ALLAH... skrg neh dia dah ada di hdpn mata ana. cuma, ALLAH msh belum memakbulkan sgl doa ana lg. jika dia yg tercipta utk ana... pasti ALLAH permudahkan sgl urusan utk kami menghampiri ke arah pernikahan itu nt.   

skrg ni, ana cuba utk bersangka baik dgn sgl perkara. mmglah, kdg2 peristiwa yg lalu buat ana menjadi takut dan gentar utk hadapi hari2 yg akan dtg. ada 1 tahap ana terasa ana x mampu utk berjalan jauh. tp, ana perlu kuat krn ana yakin ALLAH snts berada di sisi hamba-Nya selagi mana hamba-NYA ingat dan taat dgn sgl perintah-Nya...

dan paling ana x sangka.. dia yg byk menguatkan smgt utk ana cuba berjalan jauh. dia yg stp masa berdiri di sebelah ana wlupun dia tahu ana cepat sgt putus asa. di waktu ana kecewa, dia yg byk tarbiyyah ana dan memotivasikan diri ana utk ana tdk lemah. na'am... mmg ana rasa ana nk berhenti separuh jalan shj sbb ana x mampu lg utk berjalan jauh... Dan ALLAH hantarkan 'dia' utk ana dpt berdiri sebelah dia seterusnya, meneruskan perjalanan yg ana rasa msh jauh lg...

dan skrg ni, ana perlu ada keyakinan... stp ujian yg ALLAH beri itulah tandanya ALLAH sygkan hamba-Nya... knp ALLAH hantar 'dia' utk ana? jwpn masih belum terungkai... insha ALLAH, 1 hari nt pasti akan terjwb dgn kehendak ILLAHI...

-sebak- 







No comments:

Post a Comment