Assalamualaikum w.b.t.
Ahlan Wa Sahlan...


srikandi

srikandi

Driku Yang Khilaf...

Ya Allah, aku ingin PERGI JAUH dari dunia ini..jauh dari kesesatan dan keraguan yang terlahir dalam hati, jauh dari PERMAINAN DUNIA ini..yang kadangkala membuatkan diri ini merasa SAKIT dan LETIH, terasa jatuh semula..rebah tidak berdaya, di bibir mengatakan sayang dan CINTA tapi adakah di hati dan perbuatan melahirkan rasa yang SAMA?

Benar MUJAHADAH itu memang payah dan apa yang Allah SUKA amat sukar untuk lakukan..MENGAPA? mungkin diri ini terlalu banyak NODA dan DOSA yang menghuni dan kerana itulah KEKUATAN jarang mendiami hati..ya Allah, jangan pergi jauh dari diriku ini...Amin ya Allah..

Friday, December 31, 2010

Dendro oh Dendrology...


ni lah subjek yg paling killer prnh ana blaja mase sem 1 di upm. tp, skrg... alhamdulillah. dah berakhir sudah. nsb baiklah subjek ni lulus walaupun pd mulanya mcm x sure je boleh lulus. berkat kesabaran, ketabahan, sokongan keluarga dan pertolongan kwn-kwn yg menjadikan ana ada semangat utk meneruskan pembelajaran. mmg da give up pd mulanya masa wat amali dendro ke Gunung Jerai, Kedah. smpi ada kuiz pula mlm tu. kene la memerah otak hafal spesies pokok, mcm-mcm nk kenal pokok melalui daun smpi lah ke akar umbinya, nama saintifik agy smpi b'belit-belit lidah nk menyebutnya. walarh... penat nyer hanya mampu diluahkan dlm hati sajer. da mcm org asli da ana kt sana. apa-apa pun, semua tu mengajar ana utk bertahan dari segi mental dan fizikal. mana tau, lepas ni kena masuk hutan lg. hehe... Buku yg mcm kamus tebal ni lah kene hafal mcm2 jenis pokok. 'Malayan Forest Record'. Mmg x daya la nk menghafal kesemuanya. dan skrg, azab dendro da lps. syukur ya ALLAH. 


-Time to Study for Final Exam-
Haa... gmbr byk daun-daun pokok yg ana tampal kt kertas tu, teknik-teknik nk menghafal nama pokok. mmg b'lambak-lambak daun pokok yg nk kena hafal. mcm pakaian bundle lah katakan. hehe...tu br sikit je ana tunjuk. ana belajar teknik spt ni drpd shbt baru ana yg prnh belajar dendro sblm ni mase mereka ambil diploma di UiTM, Pahang. terima kasih Pieja dan Ya. byk mengajar kwnmu ini. hmm... nk tau nama pokok, kenalah kenal jenis daun tu camana, urat, bentuk, warna, tekstur bau dan mcm2 lg lah. nanti kalian pening pula kalau ana cerita lg detail. hehe... byk kelebihannya kalau belajar subjek ni. drpd tak tahu lgsg psl alam semulajadi ni, terus boleh tangkap cinta punya tau!... sbg khalifah di bumi ALLAH ini, kita sudah ditugaskan melaksanakan tanggungjawab utk memelihara dan memulihara ciptaan ALLAH di muka bumi ini terutamanya hutan yg byk menjadi sumber utama kpd manusia. bkn flora jer nk kena jaga. fauna sekali klu nk belajar veterinar la. hehe.... itu shj cerita ana scr ringkas spnjg ana belajar subjek killer ni. mmg dugaan sepenuhnya. dan skrg, fokus utk subjek sem 2 pula. x tau lah camana nt. berusaha, berdoa dan bertawakkal. itulah prinsip yg ana pegang. Insha ALLAH...
~Nostalgia yg sukar utk dilupakan~

No comments:

Post a Comment