Assalamualaikum w.b.t.
Ahlan Wa Sahlan...


srikandi

srikandi

Driku Yang Khilaf...

Ya Allah, aku ingin PERGI JAUH dari dunia ini..jauh dari kesesatan dan keraguan yang terlahir dalam hati, jauh dari PERMAINAN DUNIA ini..yang kadangkala membuatkan diri ini merasa SAKIT dan LETIH, terasa jatuh semula..rebah tidak berdaya, di bibir mengatakan sayang dan CINTA tapi adakah di hati dan perbuatan melahirkan rasa yang SAMA?

Benar MUJAHADAH itu memang payah dan apa yang Allah SUKA amat sukar untuk lakukan..MENGAPA? mungkin diri ini terlalu banyak NODA dan DOSA yang menghuni dan kerana itulah KEKUATAN jarang mendiami hati..ya Allah, jangan pergi jauh dari diriku ini...Amin ya Allah..

Sunday, November 20, 2011

Muhasabah Diri


❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿
BERDOSA KE KITA KALAU ORANG KECILKAN HATI KITA??
❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿❦✿

☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡
saya keliru sangat!!
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa ??
Dan saya tanya ayah apa maksudnya..

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dengan penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.

Anak: Aiikk... Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?

Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.

Anak: *blur (>,<)'

Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.

Anak: Ooooooo... Ok...(n_n)'

Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.

Anak: oww..begitu..terima kasih ayah..^_^

♥~Jadi,kesimpulannya..Jangan mudah terasa hati..Redhalah dengan setiap ujianNya..Allah takkan pernah hadirkan seseorang melainkan untuk mengingatkan kembali kita kepada yang Maha Esa..Maka,Redhalah dengan setiap ujian dariNya..


~♥> "Sebenarnya, setiap kali orang memuji kamu...Seharusnya kamu rasa malu. Ucaplah astaghfirullah al-azim kerana orang memuji kamu disebabkan Allah S.W.T telah menutup aib dan kelemahan kamu.SubhanAllah..
☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡☆彡
·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ MUHASABAH CHENTA Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙

2 comments:

  1. ilmu jika dikongsi...ia ibarat sepohon pokok yang sentiasa bercambah..

    ReplyDelete
  2. saya harap saudari halalkan ilmu yang saya ambil dari blog saudari...assalamualaikum

    ReplyDelete